جراحی انسداد روده سگ؛انسداد روده، همچنین به عنوان انسداد گوارشی شناخته می شود، یک مشکل شایع در سگ است. سگ ها به طور طبیعی کنجکاو هستند و بسیاری از آن ها میل به خوردن یا جویدن تقریباً هر چیزی را دارند. اکثر صاحبان سگ از این مشکل آگاه هستند.

همه سگ ها در معرض خطرهای زیادی هستند، اما سگ های جوان به ویژه آسیب پذیر می باشند. از آنجایی که توله سگ ها اغلب دندان در می آورند و به دنبال چیزی برای جویدن هستند، تمایل بیشتری به گذاشتن هر شئی در دهان خود دارند.

انسداد روده یک نوع انسداد جزئی یا کامل روده است که از عبور مواد غذایی جامد یا مایعات جلوگیری می کند. این می تواند از جذب آب و مواد مغذی جلوگیری کند، که می تواند باعث شود سگ به سرعت کم آب شود و الکترولیت های ناپایدار داشته باشد. بدتر از آن، انسداد می تواند با فشار دادن بر روی دیواره روده به روده آسیب برساند و باعث مرگ بافت (نکروز) یا پارگی (پارگی روده یا سوراخ شدن) شود.

علائم انسداد روده در سگ ها

استفراغ: استفراغ مداوم می تواند منجر به کم آبی شدید و عدم تعادل الکترولیت شود.

از دست دادن اشتها (بی اشتهایی): سگ ها ممکن است علاقه ای به خوردن نشان ندهند. سگ های جوان با انسداد جسم خارجی (شیئی که نباید بخورند) در ابتدا به خوردن ادامه می دهند یا سعی می کنند بخورند، اما بعد استفراغ می کنند.

درد شکم: انسداد می‌تواند روی روده ‌ها فشار بیاورد که می ‌تواند بسیار دردناک باشد و حتی باعث پارگی روده یا التهاب شکم (پریتونیت) شود.

ضعف/خواب آلودگی: این می تواند ناشی از کم آبی بدن و عدم تعادل الکترولیت ها و درد باشد.

اسهال/مشکل در اجابت مزاج (نه مدفوع)/مشکل در اجابت مزاج: سگی که انسداد جزئی دارد ممکن است اسهال داشته باشد زیرا مایع در اطراف انسداد گیر می کند. اگر انسداد کامل وجود داشته باشد، سگ ممکن است سعی کند مدفوع کند اما نمی تواند.

کاهش وزن: اگر سگ شما استفراغ می کند اما مدفوع نمی کند، این نشانه قوی انسداد روده است.

علل انسداد روده در سگ ها

انسداد روده اغلب توسط اجسام خارجی ایجاد می شود. موادی که سگ می خورد و باعث انسداد می شود نمی تواند از روده عبور کند و باعث انسداد می شود. اقلام متداول عبارتند از استخوان، توپ، اسباب بازی، سنگ، ذرت، پارچه (مانند لباس زیر یا جوراب)، دانه های میوه، تامپون، و اشیاء خطی (مانند ریسمان، نخ، نخ، روبان یا جوراب شلواری).

با این حال، تومورها یا توده‌های روده (رشد بافت جدید غیرطبیعی) می ‌توانند باعث انسداد، به ویژه در سگ‌ های مسن ‌تر شوند.

سایر علل احتمالی عبارتند از:

• تنگی (تنگی روده، معمولاً به دلیل بافت اسکار)
  • چسبندگی (بندهای بافت اسکار جراحی قبلی)
  • انواژیناسیون (درگیری روده ها که در آن بخشی از روده به قسمت مجاور می لغزد)
  • آلودگی شدید انگل روده ای
  • فتق ها
  • پیچ خوردگی (پیچش روده)
  • التهاب شدید روده کوچک

تومورها: رشد و یا توده در داخل روده می تواند به تدریج تحرک آن را کاهش دهد و در نتیجه به اندازه ای بزرگ شود که باعث انسداد شود. یک تومور در شکم می تواند به اندازه ای بزرگ شود که به روده ها فشار وارد کند و آن ها را از بیرون مسدود کند.

انواژیناسیون: این اتفاق زمانی رخ می دهد که روده ها به صورت تلسکوپی به داخل خود جمع شوند. اجسام خارجی و تومورها می ‌توانند در بیمار موجب انواژیناسیون بشوند، ولی سایر عوامل بالقوه شامل عفونت‌ ها، انگل‌ های روده و نیز تغییرات رژیم غذایی است. انواژیناسیون همچنین می تواند به عنوان یک عارضه پس از جراحی روده رخ دهد.

تنگی پیلور: باریک شدن مسیر معده ی حیوان در روده کوچک می تواند منجر به انسداد دستگاه گوارش شود. تنگی پیلور می تواند ناشی از یک ناهنجاری مادرزادی (نقص مادرزادی) باشد یا در طول زمان در سگ های مسن به دلایل ناشناخته ایجاد شود.

تشخیص انسداد روده در سگ ها

اگر دیدید یا مشکوک هستید که سگ شما جسم خارجی خورده است، باید فوراً به دامپزشکی کمک کنید. اگر شیئی را دیدید که از راست روده سگ خود آویزان شده است (طناب، سیم و غیره)، آن را بیرون نکشید.

در برخی موارد، سگ می تواند بلافاصله استفراغ کند و جسم خارجی را قبل از ایجاد انسداد روده آشکار می کند. این کار نباید بیش از 30 دقیقه تا 2 ساعت پس از خوردن سگ توسط سگ انجام شود.

اگر سگ شما علائم انسداد روده را نشان می دهد، احتمالاً برای ایجاد استفراغ دیر شده است. در این مورد، دامپزشک شما یک معاینه فیزیکی خوب را با لمس (ضربه زدن) شکم برای بررسی درد یا شواهد توده، جسم خارجی یا انواژیناسیون آغاز می کند. گاهی اوقات دامپزشک شما می تواند انسداد واقعی را احساس کند، اما اغلب نه. آن ها احتمالاً برای ارزیابی بیشتر از شکم رادیوگرافی خواهند گرفت. برای این منظور، اشعه ایکس دارویی نیز گرفته می شود. برای این کار، به سگ شما مایعی حاوی ماده حاجب داده می شود و در زمان های مشخصی عکسبرداری با اشعه ایکس انجام می شود. هدف از این برنامه کنترل عبور دارو از مری به اندام های دستگاه گوارش است.

اگر اشعه ایکس بی نتیجه باشد یا دامپزشک شما قبل از توصیه به جراحی به دنبال اطلاعات بیشتر باشد، ممکن است یک معاینه اولتراسوند شکم انجام دهد. این برای نشان دادن تصاویر اجسام خارجی بسیار مفید است، اما اگر مشکوک به تومور یا انواژیناسیون باشد، اطلاعات بیشتری را ارائه می دهد.

آزمایش خون احتمالاً برای رد سایر علل علائم و بررسی هیدراتاسیون و الکترولیت های سگ شما توصیه می شود. توموگرافی کامپیوتری نیز می تواند در برخی موارد نامشخص استفاده شود.

بیشتربدانید:عقیم سازی خرگوش-کلینیک خرگوش-درمان انگل سگ

درمان انسداد روده در سگ ها

بسته به اندازه سگ، میزان بیماری و اندازه جسم خارجی، گاهی اوقات سگ ها می توانند جسمی را ببلعند و در مدفوع خود مدفوع کنند. با این حال، اگر گیر کرده و به انسداد روده تبدیل شود، برای تشخیص و رفع انسداد به جراحی نیاز است.

قبل از جراحی، دامپزشک شما ممکن است بخواهد سگ شما را در دامپزشکی بستری کند. در اینجا آن ها می توانند مایعات IV (برای جبران از دست دادن مایعات) و دارو برای تهوع و درد دریافت کنند.

هنگامی که سگ شما تثبیت شد، جراحی تحت بیهوشی برای شناسایی انسداد انجام می شود. اگر انسداد ناشی از جسم خارجی باشد، گاهی اوقات می توان به سادگی یک برش (برش) در روده ایجاد کرد، جسم را برداشته و روده ها را دوباره بخیه زدند (بسته) (به این روش آنتروتومی می گویند).

با این حال، در صورت آسیب به روده یا وجود بافت مرده، ممکن است لازم باشد برخی از قسمت‌های روده مانند جسم خارجی یا تومور همراه با علت انسداد برداشته شود (به این عمل برداشتن و آناستوموز گفته می‌شود).

درمان و مدیریت انسداد روده در سگ ها

تشخیص و درمان به موقع انسداد روده برای یک نتیجه خوب و جلوگیری از عوارض (مانند آسیب روده، پارگی روده، نشت، پارگی یا پریتونیت) مهم است. اگر جراحی لازم باشد، باید در اسرع وقت انجام شود.

پس از جراحی، بیشتر سگ ها باید 1-2 روز با مایعات IV و داروهای مسکن در بیمارستان بمانند. آنها معمولاً بعد از شروع دوباره غذا خوردن و استفراغ نمی توانند به خانه بروند. زمان ریکاوری برای هر جراحی شکمی معمول است و شامل 10-14 روز استراحت و فعالیت محدود می شود.

پس از درمان، باید توصیه های دامپزشک خود را دنبال کنید و سگ خود را از نظر عود علائم تحت نظر داشته باشید. سطح فعالیت خود را پایین نگه دارید، بنابراین برای چند روز دویدن یا پیاده روی طولانی انجام ندهید. قبل از اینکه به آرامی رژیم قبلی را از سر بگیرید، چند روز یک رژیم غذایی ملایم از غذاهای خشک بخورید. همچنین، مطمئن شوید که مایعات از دست رفته را با ارائه مقدار زیادی آب تازه به آنها پر کنید تا از کم آبی بدن جلوگیری کنید.

بیشتر سگ ها به طور کامل بهبود می یابند و به زندگی عادی خود باز می گردند، اما این ممکن است بسته به علت انسداد روده متفاوت باشد. اگر علت انسداد سگ شما یک جسم خارجی باشد، مهم است که مطمئن شوید که در آینده جسم خارجی را نمی بلعید، زیرا زمانی که بافت زخمی از جراحی های قبلی وجود داشته باشد، احتمال بروز عوارض بیشتر است. اگر انسداد ناشی از تومور باشد، دامپزشک نمونه ای را برای تعیین نوع تومور و نتیجه احتمالی به آزمایشگاه می فرستد.

چگونه از بیماری انسداد روده در سگ ها جلوگیری کنیم؟

شما می توانید با دور نگه داشتن اشیاء خطرناک از سگ خود از بلعیده شدن اشیاء خارجی جلوگیری کنید. مطمئن شوید که اسباب ‌بازی‌ها برای قورت دادن خیلی بزرگ هستند. اگر سگ شما از جویدن و خوردن اسباب ‌بازی‌ها لذت می ‌برد، مطمئن شوید که فقط به سگ خود اجازه می‌دهید آن ها را تحت نظارت مستقیم بردارد. سگ خود را از زباله های کثیف دور نگه دارید. وقتی بیرون از خانه سگ خود را از نزدیک تماشا کنید. اگر می دانید سگ شما دوست دارد چیزهای خاصی بخورد، حتما آنها را دور از دسترس نگه دارید.

تومورها و سایر بیماری های روده ای ممکن است قابل پیشگیری نباشند، اما تشخیص زودهنگام می تواند از کامل شدن انسداد جزئی جلوگیری کند. همچنین می تواند آسیب به روده ها را به حداقل برساند. به محض ظاهر شدن علائم حتما با دامپزشک خود تماس بگیرید.

طبق توصیه دامپزشک، سگ خود را هر سال یا بیشتر برای معاینات معمول معاینه کنید. در طول معاینه، این احتمال وجود دارد که دامپزشک شما عارضه ای را پیدا کند که هنوز از آن آگاه نیستید.

توجه: اطلاعات فوق برای کمک به اطلاع شما در مورد انسداد روده در سگ ها طراحی شده است. اگر در مورد سلامتی سگ خود یا علائم احتمالی سؤال یا نگرانی دارید، باید فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید.

علت انسداد روده در سگ چیست؟

انسداد روده در سگ چیست؟

انسداد روده یک انسداد کامل یا جزئی در معده یا روده است که مانع از عبور مواد جامد یا مایعات از دستگاه گوارش می شود. این انسداد همچنین می تواند جریان خون را کاهش دهد و با جذب مواد سمی باعث اختلال در قسمت هایی از روده شود. اجسام خارجی خطی مانند ریسمان، طناب و الیاف فرش نیز می توانند باعث شوند که روده ها مانند تلسکوپ در هم تنیده شوند. این انسدادها ممکن است ثانویه به خوردن اشیا یا مواد خارجی باشد. با این حال، در برخی موارد، به ویژه در افراد مسن، ممکن است تومور یا توده وجود داشته باشد.

اگر سگ من انسداد روده داشته باشد چه کاری می توانم انجام دهم؟

اگر شک دارید که سگ شما انسداد روده دارد، باید فوراً آن را توسط دامپزشک معاینه کنید. دامپزشک شما به شما کمک می کند تا تعیین کنید که آیا سگ شما به جراحی نیاز دارد و چگونه اقدام کنید.

سگ با بیماری انسداد روده چقدر می تواند زندگی کند؟

اگر درمان نشود، سگی که انسداد کامل دارد احتمالا در عرض 3-4 روز می میرد. اگر سگی با انسداد روده تشخیص داده شود، جراحی در اسرع وقت توصیه می شود.

آیا انسداد روده در سگ ها خود به خود برطرف می شود؟

در حال حاضر و دوباره. اگر انسداد ناشی از جسم خارجی باشد، سگ معمولاً می تواند آن را از دستگاه گوارش عبور دهد و همراه با مدفوع دفع کند. دامپزشک شما ممکن است مایع درمانی IV (از طریق ورید) یا زیر جلدی (زیر پوست) را برای رفع کم آبی و کمک به عبور جسم توصیه کند. همچنین می توان از اشعه ایکس برای نظارت بر پیشرفت جسم در هنگام عبور استفاده کرد.

چگونه متوجه می شوید که آیا سگ شما بیماری انسداد روده دارد؟

سگ های مبتلا به بی اختیاری روده علائمی مانند ناتوانی در دفع یا اسهال، استفراغ، از دست دادن اشتها و ضعف دارند. اگر فکر می کنید سگ شما انسداد روده دارد، حتما باید او را نزد دامپزشک خود ببرید.

خطا: 0 Error writing file '/home/vistapet/public_html/cache/com_jchoptimize/jchoptimizetags-9a/jchoptimizetags-40/jchoptimizetags-719b43a64c3079486116c294f31ad771.tag'