واکسن سگ؛اگر سگی را به فرزندی قبول کرده اید، به این معنی است که با یکی از دوست داشتنی ترین، وفادارترین دوستانی که در زندگی خود ملاقات کرده اید، آشنا شده اید! سگ ها بسیار زیاد به صاحب خود وابسته هستند. می توانید فعالیت های زیادی را با دوست ناز خود انجام دهید و با گذراندن وقت با او تا آنجا که می خواهید ارتباط خود را تقویت کنید. اما در این بین نباید از سلامتی دوست چهارپای خود غافل شوید. توله سگ ها باید در سن 45 روزگی برای اولین بار تحت معاینه دامپزشکی قرار گیرند و به طور منظم پیگیری شوند. بنابراین، چه واکسن هایی باید به سگ ها داده شود؟ چه داروهایی غیر از واکسن داده می شود؟ بیایید نگاهی دقیق تر به برنامه واکسیناسیون دوست دوست داشتنی شما بیندازیم.

هنگامی که یک توله سگ به فرزندی قبول می شود، مسئولیت های زیادی به همراه دارد. آن ها با بهترین کیفیت غذا تغذیه می شوند، فضایی برای آن ها در نظر گرفته شده تا با خانه سازگار شود و عشق زیادی نشان داده می شود تا لذت بخش ترین لحظات را با آن تجربه کنند. اگرچه همه این عناصر در رشد سالم سگ ها مهم هستند، اما کافی نیستند، دوستان دوست داشتنی ما نیز مانند انسان ها نیاز به واکسینه شدن از دوران توله سگی دارند.

اگرچه تفاوت های نژادی وجود دارد، دوره توله سگ ها به طور متوسط ​​1 سال طول می کشد و برخی از واکسیناسیون های اولیه را نباید به تاخیر انداخت تا هم در توله سگ ها و هم بعد از آن سالم تر شوند. شما می توانید تمام جزئیات را در مقاله ما در مورد واکسیناسیون سگ و زمان هایی که باید در توله سگ ها و بزرگسالی انجام شود، بیابید.

توله سگ ها چه واکسن هایی باید دریافت کنند؟

در اولین ویزیت دامپزشکی توله سگ ها طبق معاینه عمومی و آنالیز خون از دارو یا واکسن انگلی استفاده می شود. استفاده از داروهای انگلی از نظر حفظ سلامتی دوسته دوست داشتنی شما از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورت عدم استفاده از داروهای انگلی، ممکن است سلامت سگ شما به دلیل وجود انگل های داخلی یا خارجی در خطر باشد و بیماری های مورد نظر به شما نیز منتقل شود. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی، داروهای انگلی باید هر 3 ماه یکبار تکرار شود.

هنگامی که بررسی های انگلی به پایان رسید، اولین واکسیناسیون ها زمانی شروع می شود که سگ شما حدود 6 تا 8 هفته سن داشته باشد. اولین واکسنی که تزریق می شود واکسن ترکیبی است. هدف این واکسن ترکیبی، ایمن سازی سگ ها در برابر دیستمپر، بیماری کشنده ای است که اغلب در سگ ها دیده می شود، و بسیاری از ویروس هایی که باعث اسهال خونی می شوند. سپس باید واکسن های کرونا، قارچ، بوردوتلا و هاری تزریق شود. تقریباً 2.5 تا 3 ماه طول می کشد تا اولین واکسیناسیون سگ شما انجام شود.

سگ های بالغ چه واکسن هایی باید دریافت کنند؟

اگر سگ بالغی را به فرزندی قبول کرده اید یا سگ شما یک ساله است، تکرار واکسیناسیون لازم است. تمدید واکسن های فوق الذکر به دفعات و در شرایطی که دامپزشک شما لازم بداند مورد نیاز است. دامپزشک شما را از قبل از واکسیناسیون مجدد از احتمالات مطلع خواهد کرد. واکسن‌هایی که سگ‌های بالغ باید داشته باشند به‌عنوان واکسن‌های کرونا، هاری، برونش، لایم و مخلوط ذکر شده‌اند.

برنامه واکسیناسیون توله سگ

در حالی که برخی از واکسن‌هایی که در تقویم واکسیناسیون برای توله سگ‌ها اعمال می‌شود را می‌ توان برای همه سگ‌ ها اعمال کرد، کاربرد برخی واکسن‌ ها ممکن است بسته به محل زندگی سگ، خطرات در محلی که در آن زندگی می‌ کند، یا اینکه آیا او بیماری دارد، متفاوت باشد. به همین دلیل هنگام تعیین برنامه واکسیناسیون توله سگ باید از تخصص دامپزشکان استفاده شود.

بیشتربدانید:واکسیناسیون گربه-عقیم سازی حمایتی گربه-عقیم سازی سگ-پت شاپ-واکسیناسیون سگ

در فرآیند 6 - 8 هفته

در این فرآیند، زمانی که اولین معاینات دامپزشکی توله ها انجام می شود، هم بررسی های سلامت عمومی و هم برنامه های واکسیناسیون انجام می شود که سیستم ایمنی آن ها را تقویت می کند و خطر ابتلا به بیماری های احتمالی را کاهش می دهد. جدا از کاربردهای داخلی و خارجی انگل، واکسن Puppy DP در صورت لزوم تزریق می شود. اولین دوز واکسن مخلوط که یکی از مهم ترین کاربردهای واکسن است و حاوی آنتی بادی های محافظ در برابر دیستمپر ، پاروویروس، پاراآنفلوآنزا و لپتوسپیتوزیس است، داده می شود. به منظور درک اهمیت واکسن مخلوط، مایلیم اطلاعات مختصری در مورد بیماری های سگ که محافظت می کند ارائه دهیم.

دیستمپر، دیستمپر در سگ ها، توسط ویروس ها ایجاد می شود. این بیماری که عوارض خود را با علائمی مانند استفراغ، اسهال، تشنج و تب نشان می دهد، کشنده است.

پاروویروس، که می تواند به شدت توله سگ های زیر چهار ماه را تحت تاثیر قرار دهد. می تواند باعث کاهش اشتها، تب و اسهال شدید خونی شود.

پاراآنفلوانزا به عنوان ویروسی که باعث شکایات تنفسی می شود، می تواند مشکلاتی مانند آبریزش بینی، التهاب چشم، عطسه، ضعف و از دست دادن اشتها ایجاد کند.

لپتوسپیتوز؛ این یک عفونت باکتریایی است که هم انسان و هم حیوانات را درگیر می کند. بسیار خطرناک است زیرا از طریق تماس با ادرار حیوانات آلوده و باکتری هایی که می توانند به آب و خاک منتقل شوند، منتقل می شود.

فرآیند 9 - 12 هفته

در دومین ویزیت روتین دامپزشکی، معاینات فیزیکی توله ها انجام شده و وضعیت سلامت عمومی آن ها بررسی می شود. دوز دوم واکسن ترکیبی تزریق می شود و واکسیناسیون علیه Bordotella انجام می شود. بوردوتلا یک باکتری بسیار مسری است. این می تواند باعث سیاه سرفه، استفراغ، سرفه شدید و در موارد نادر، اثرات کشنده در پت ما شود. توصیه می ‌شود در این دوره که سگ‌ ها ممکن اس از خانه خارج شوند، نباید از واکسن Bordotella Bronchiseptica غافل شد. از هفته نهم، استفاده از انگل داخلی تکرار می شود و واکسن اضافی Bronchial-KC تزریق می شود. هفته دهم زمان ایده آلی برای واکسن ویروس کرونا است. با این حال، باید دانست که واکسن ویروس کرونا که برای دوستان ما تجویز می شود با ویروسی که باعث بیماری کووید-19 در انسان می شود متفاوت است. کروناویروسی که آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد دارای ویژگی هایی است که به عفونت های دستگاه تنفسی و سیستم گوارش حمله می کند.

فرآیند 12 - 14 هفته

در ویزیت جدید دامپزشکی در انتظار سگ هایی است که 3 ماهگی خود را به پایان رسانده اند. در این دوره که معاینات عمومی انجام می شود، مانند هر بازدید، واکسن علیه باکتری بوردوتلا تکرار می شود. علاوه بر این، واکسن هاری سگ نیز تزریق می شود. این واکسن هاری که سیستم عصبی مرکزی را تحت تاثیر قرار می دهد، باعث ترس از آب می شود و متاسفانه خطر فلج یا مرگ را دارد، در آینده نیز تکرار خواهد شد. واکسن لایم یکی از مهم ترین واکسن هایی است که باید از هفته دوازدهم تزریق شود. بیماری لایم توسط کنه ها منتقل می شود و در صورت آلوده شدن باعث تورم غدد لنفاوی، تب و از دست دادن اشتها می شود. اگر درمان نشود، می تواند کلیه ها، قلب، مفاصل و سیستم عصبی مرکزی را تحت تاثیر قرار دهد.

برنامه واکسیناسیون سگ بالغ

حفاظت از واکسن های دوران نوزادی محدود به دوره های خاصی است. بنابراین، آن ها باید در بازه های زمانی خاص تکرار شوند. به عنوان مثال، واکسن های انگل داخلی باید هر 3 ماه یکبار تکرار شود، در حالی که واکسن هاری باید سالانه تکرار شود. علاوه بر این، در مورد دوره هایی که این واکسن ها باید تکرار شوند، کاربرد های متفاوتی وجود دارد. در حالی که واکسن هاری در بسیاری از کشورها هر 3 سال یکبار تزریق می شود. واکسن هایی که باید به سگ های بالغ داده شوند را می توان به شرح زیر فهرست کرد:

واکسیناسیون هاری: همانطور که اشاره کردیم، واکسیناسیون هاری باید هر سال تکرار شود.

واکسن ترکیبی: واکسن ترکیبی که در برابر بسیاری از بیماری های عفونی محافظت می کند، باید هر سال تکرار شود.

واکسن بوردوتلا: حفاظت واکسن بوردوتلا برونچیسپتیکا یکساله است و لازم است هر ساله علیه این باکتری که احتمال ابتلای سگ هایی که به بیرون می روند، واکسینه شود.

واکسن کرونا: واکسن ویروس کرونا باید سالی یک بار در برابر مشکلات سلامتی که ممکن است با انتقال ویروس کرونا ایجاد شود، تزریق شود.

علاوه بر تمام این واکسن‌ها، در صورت بالا بودن خطر یا توصیه دامپزشکان، ممکن است واکسیناسیون علیه بیماری لایم و میکوز ضروری باشد. در این مرحله، ما می خواهیم در مورد داروهای انگل خارجی صحبت کنیم. واکسن انگل خارجی در سگ ها عموماً باید همزمان با انگل های داخلی تکرار شود. این واکسن که از انتقال انگل ها در محیط خارجی جلوگیری می کند، از ایجاد بیماری های مختلف جلوگیری می کند. به همین دلیل، انگل های خارجی مانند سایر واکسن ها باید به موقع و صحیح تجویز شوند.

چرا برنامه واکسیناسیون سگ مهم است؟

رعایت برنامه واکسیناسیون سگ برای دوستان ما حیاتی است تا زندگی سالم، شاد و طولانی داشته باشند. حتی اگر سیستم ایمنی بدن آن ها در دوران نوزادی تا حدی توسط شیر مادر محافظت می شود، زمانی که  شیر مادر را ترک می کند و خطراتی را که در معرض آن ها قرار می دهد افزایش می دهد تا مشکلات سلامتی را که ممکن است با آن مواجه شوند متنوع کند. می توان اهمیت واکسن را با چند مورد به شرح زیر خلاصه کرد:

هدف اصلی واکسن ها پیشگیری از بیماری های جدی است. رعایت برنامه واکسیناسیون توله سگ یکی از اساسی ترین الزامات برای محافظت از سلامت دوستانمان است، به خصوص در دوران توله سگی که سیستم ایمنی بدن آسیب پذیر است.

اگر برنامه واکسیناسیون رعایت شود، نه تنها سگ واکسینه شده، بلکه سایر موجودات زنده نیز می توانند محافظت شوند. واکسن ها را نباید نادیده گرفت تا در هنگام خروج خطری نداشته باشند.

واکسن ها برای  پت دلدندمان مفید  است. واکسن تضمین می کند که آن ها سالم هستند و ما از برخی بیماری های قابل انتقال از آن ها در امان هستیم.

به منظور به حداکثر رساندن فواید واکسن ها، هنگام ایجاد برنامه واکسیناسیون سگ و استفاده از واکسن، باید از تخصص دامپزشکان مشورت شود. اشتباهاتی که در حین اجرا و یا در حین تعیین برنامه مرتکب می شوند ممکن است پت ما را با عواقب جدی روبرو کند.

خطا: 0 Error writing file '/home/vistapet/public_html/cache/com_jchoptimize/jchoptimizetags-10/jchoptimizetags-97/jchoptimizetags-06748e56f71b12ae972742be0c127f32.tag'