واکسیناسیون گربه ؛ برای اینکه گربه خود را سالم نگه دارید و از همراهی آنها برای سال های بیشتری لذت ببرید، انجام یک سری واکسیناسیون برای گربه مهم است. در غیر این صورت، مستعد ابتلا به بیماری‌های جدی هستید که تحت شرایط خاص می‌توانند عواقب دائمی یا در بدترین حالت باعث مرگ شوند.

m/واکسیناسیون گربه

واکسن‌های گربه محافظت در برابر بیماری‌های اصلی را فراهم می‌کنند و مؤثرترین شکل محافظت در برابر ویروس‌ها هستند. از آنجایی که بچه گربه ها در برابر بیماری ها ایمنی ضعیفی دارند، باید واکسینه شوند. واکسن های گربه با تنظیم سطح آنتی بادی در بدن گربه ایمنی ایجاد می کنند. قبل از شروع واکسیناسیون باید معاینه انجام شود، در صورت لزوم معاینه مدفوع و آزمایش خون انجام شود.

واکسن ها فقط باید توسط دامپزشکان تجویز شوند که در واقع تنها کسانی هستند که مجاز به ثبت اطلاعات در پرونده واکسیناسیون حیوانات هستند. واکسن ها پاتوژن هایی را به گربه تزریق می کنند که باعث بیماری نمی شوند. در نتیجه، بدن گربه پادتن هایی تولید می کند که از عفونت توسط محرک های بیماری جلوگیری می کند.

گربه‌ها نیز مانند انسان‌ها باید واکسینه شوند. تقویمی که نشان می‌دهد کدام واکسن‌ها و زمانی که در گربه‌ها تزریق می‌شوند، «تقویم واکسیناسیون گربه» یا «گزارش واکسیناسیون گربه» نامیده می‌شود. واکسن‌های مختلفی به گربه‌ها داده می‌شود تا از آنها در برابر میکروب‌ها و باکتری‌ها محافظت شود. باکتری ها و میکروب ها می توانند باعث بیماری های کشنده در گربه های ما شوند.

برنامه واکسیناسیون گربه مهمترین راه برای محافظت از گربه شما در برابر بیماری ها و سالم ماندن است. دانستن و پیگیری اینکه چه واکسن هایی در چه سنی مورد نیاز است و چگونه واکسیناسیون به حفظ سلامت گربه شما کمک می کند می تواند دشوار باشد.

واکسن هایی که بچه گربه ها نیاز دارند

واکسن ها سیستم ایمنی حیوان خانگی شما را تقویت می کنند و به آن کمک می کنند تا آنتی بادی های خاص پاتوژن ایجاد کند. بعد از اینکه حیوان خانگی شما واکسینه شد، ویروسی را که در آینده گرفتار می‌کند تشخیص می‌دهد و سیستم ایمنی بدنش برای مبارزه با این بیماری آماده می‌شود.

سیستم ایمنی بچه گربه ها برای محافظت از خود کافی نیست و برنامه صحیح واکسیناسیون باعث طولانی شدن عمر حیوان خانگی شما می شود.

هنگامی که به طور منظم واکسینه می شوید، می توانید در نتیجه مشورت با دامپزشک خود، از حیوان خانگی خود بخواهید واکسن هایی را دریافت کند که ضروری نیستند. جزئیاتی مانند شرایط زندگی گربه ها، سلامت عمومی و بیماری های احتمالی می تواند تعیین کند که کدام نوع واکسیناسیون را دریافت کنند.

برای درک اینکه گربه شما به کدام واکسن نیاز دارد، باید مراحل واکسیناسیون و مزایای مورد انتظار و خطرات احتمالی مرتبط با ایمن سازی را بدانید.

شیوه زندگی گربه شما، شرایط محیطی، تاریخچه سلامت و وضعیت سلامت فعلی و داروهای مورد استفاده. بر تصمیمی که باید گرفته شود تاثیر بگذارد.

مقالات بیشتر:عقیم سازی حیوانات-کلینیک دامپزشکی-عقیم سازی گربه-عقیم سازی حمایتی گربه-واکسیناسیون سگ

چرا گربه من باید واکسینه شود؟

سیستم ایمنی نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت گربه شما دارد.

مهمترین عملکرد این سیستم پیچیده واکسیناسیون است. واکسن برای محافظت از گربه شما در برابر عفونت های ناشی از ویروس ها، باکتری ها و سایر انگل ها و موجودات با ساختارهای سلولی و مولکولی خاص است.

واکسن ها؛ در مواردی که سیستم ایمنی گربه شما با عوامل بیماری خاصی مواجه است، آمادگی برای مبارزه با این عوامل کمک می کند. واکسن ها حاوی آنتی ژن هستند. اگرچه آنتی ژن ها شبیه عوامل بیماری هستند، اما توانایی ایجاد بیماری را ندارند.

هنگامی که گربه شما واکسینه می شود، سیستم ایمنی گربه شما یک پاسخ محافظتی ایجاد می کند، و هنگامی که گربه شما به نحوی در معرض این عوامل بیماری قرار می گیرد، واکسن سیستم اسمنس گربه شما را از عفونت محافظت می کند یا به او کمک می کند که یک بیماری خفیف داشته باشد.

اگرچه واکسن‌ها نقش مهمی در کنترل بیماری‌های عفونی ایفا می ‌کنند، اما بسیاری از آن ها سطح ایمنی مطلوبی را ایجاد نمی‌ کنند یا ممکن است پاسخ در هر گربه در یک سطح نباشد.

بنابراین، حتی اگر واکسینه شده باشند، باید گربه خود را از محیطی که می تواند به بیماری مسری مبتلا شود، دور نگه دارید.

بچه گربه ها به لطف آنتی بادی های (محافظ) مادری که از شیری که در اولین ساعات پس از تولد از مادرشان می مکند، محافظت می شوند تا زمانی که سیستم ایمنی آن ها رشد کند. با این حال، این آنتی بادی های غیرفعال در هفته های پس از تولد ناپدید می شوند و بچه گربه در برابر عفونت آسیب پذیر می شود.

اگر هنگام شروع واکسیناسیون، آنتی ‌بادی ‌های مادری در بچه گربه همچنان در سطح بالایی باشد، ممکن است آنتی ‌بادی‌ های مادر با واکسن‌ ها برخورد کرده و از استفاده صحیح سیستم ایمنی از واکسن جلوگیری کنند. به عبارت دیگر، هر واکسنی ممکن است محافظتی ایجاد نکند.

اگر در زمان شروع واکسیناسیون محیط مناسب و ایمن برای گربه شما وجود داشته باشد، می توان واکسیناسیون را تا پایان دوره کاهش آنتی بادی های مادر به تعویق انداخت.

قبل از واکسیناسیون چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

محافظت از گربه در برابر بیماری با واکسیناسیون به همان اندازه مهم است که بهتر است خطرات و عوارض جانبی واکسیناسیون را بدانید.

اگر تصمیم دارید گربه خود را واکسینه کنید، باید مطمئن شوید که از سلامت کامل و کرم زدایی و تغذیه مناسب برخوردار است. کرم زدایی کم و بیش در شش هفتگی بچه گربه انجام می شود. اثربخشی واکسن به رعایت این الزامات بستگی دارد، زیرا در غیر این صورت می ‌تواند باعث تضعیف بیشتر بچه گربه شما شود. اگر گربه شما بیمار و یا ضعیف باشد، واکسن برای آن ها اثری نخواهد داشت یا اثر ایمنی کافی نخواهد بود.

از چه سنی می توان بچه گربه ها را واکسینه کرد؟

اولین واکسن برای گربه ها را می توان بعد از از شیر گرفتن، یعنی تقریباً در هشت هفته زندگی تزریق کرد. این واکسن سه ظرفیتی خواهد بود که در برابر پان لوکوپنی، کلسی ویروس و رینوتراکئیت محافظت می کند. واکسیناسیون بسیار مهم است زیرا از بچه گربه شما در برابر بیماری های خطرناک در این سنین پایین محافظت می کند. در هفته های اول زندگی، بچه گربه ها توسط آنتی بادی های به دست آمده از مادر، که در خون گردش می کنند، محافظت می شوند. از آنجایی که توانایی بچه گربه ها برای ایجاد ایمنی در برابر عوامل بیماری زا در این دوره محدود است، پس از چند هفته واکسیناسیون مجدد لازم است. در صورتی که گربه ها در زمان واکسینه شدن سه ماهه باشند، یک واکسن برای ایجاد ایمنی مناسب کافی است.

دامپزشک شما تصمیم می گیرد که کدام واکسن را تزریق کند. گربه شما باید با توجه به سن، شرایط زندگی و وضعیت سلامتی خود تصمیم بگیرد.

واکسن برای گربه هایی که از خانه خارج نمی شوند؟

گربه های داخل خانه هیچ تماسی با سایر گربه های ناشناخته ندارند، بنابراین به ندرت با عوامل بیماری زا آلوده می شوند. با این حال، بیماری های معمولی در گربه ها نیز وجود دارد که می تواند بدون نیاز به تماس با گربه های دیگر منتقل شود. این مورد، برای مثال، در مورد دیستمپر (پانلوکوپنی) و آنفولانزای گربه (رینوتراکئیت) است. به همین دلیل گربه های داخل خانه نیز باید علیه این بیماری ها واکسینه شوند.

ملاحظات پس از واکسیناسیون

بعد از هر بار واکسیناسیون گربه خود را از عوامل استرس زا دور نگه دارید. عوارض جانبی مانند خستگی، از دست دادن اشتها و تب خفیف اغلب پس از واکسیناسیون گربه قابل مشاهده است. در صورت تجربه آلرژی یا سایر عوارض، فوراً با ما تماس بگیرید. اگر تب، ضعف یا عدم تمایل بیش از 24 ساعت ادامه داشت، حتما با ما تماس بگیرید.

به مدت 24 ساعت در محل مصرف دارو نباید با انگل خارجی تماس گرفت. همچنین به مدت 24 ساعت نباید شسته شود. با این حال، ما به عنوان کلینیک دامپزشکی ویستا، شستن گربه ها را قبل از تکمیل واکسیناسیون آنها توصیه نمی کنیم.

قبل از اتمام واکسیناسیون گربه خود را در محیطی مشابه با حیوانات دیگر نگه ندارید. همچنین از تماس با حیوانات دیگر خودداری کنید. اگر در حیوانی که لمس می کنید بیماری وجود دارد، می توانید این بیماری را با آن به گربه خود حمل کنید.

اشتباه های رایج

این اشتباه است که تصور کنیم واکسن ها باعث بیماری می شوند و حاوی سموم مضر هستند. هیچ مدرک علمی ای برای اثبات آن ها وجود ندارد.

این تصور که نیازی به واکسیناسیون در گربه های مسن نیست اشتباه است. هیچ نشانه علمی در مورد عدم واکسیناسیون در هر سنی وجود ندارد. فقط در گربه های بالغ و مسن، تعداد دفعات واکسیناسیون ممکن است بسته به وضعیت سلامتی گربه شما متفاوت باشد.

این ایده که واکسن 100٪ از یک گربه کاملاً واکسینه شده محافظت می کند اشتباه است. اگرچه محافظت زیادی را ارائه می دهد، اما 100٪ محافظت نمی کند. در این شرایط، حفاظت از واکسن ها با کاهش سیستم ایمنی به دلیل عواملی کاهش می یابد.

خطا: 0 Error writing file '/home/vistapet/public_html/cache/com_jchoptimize/jchoptimizetags-09/jchoptimizetags-b4/jchoptimizetags-3bf079ecbe1aa4833cb625f112fecdfd.tag'